maandag 10 oktober 2011

Ervaringsverhalen van militairen over stationering in Kunduz gevraagd

Op de Duitse site Gutefrage.net vraagt iemand om ervaringsverhalen van militairen wat zij vinden en voelen over hun stationering in Kunduz. De vraag wordt gesteld door iemand waarvan de vriend op het punt van uitzending naar Kunduz staat.

De Nederlandse minister van Defensie Hans Hillen heeft Nederlandse soldaten in Kunduz een spreekverbod gegeven.

Maar misschien is het mogelijk om via dit soort sites toch te vertellen hoe men de stationering in Kunduz ervaart en, of heeft ervaren.

We leven per slot van rekening in een democratie, hoewel men dat aan het besluit van minister Hillen niet af kan lezen, en de vakbonden hebben verzekerd dat de militairen met hun verhaal niemand in gevaar hebben gebracht.

De site is wel in het Duits, maar al enkele mensen hebben gereageerd.

Zie: Gutefrage.net: erfahrungsberichte von soldaten

Dit is de vraag van EmilysCats. EmilysCats vertelt dat haar/zijn vriend volgende maand naar Kunduz wordt gestuurd, en vraagt onder meer of men daar verandert, problemen ondervindt op het psychisch vlak, hoe het zit met internet en telefoneren, is het gevaarlijk daar, enzovoorts.

EmilysCats vraagt:

hey! mich würde mal interessieren ob hier viell soldaten sind die bereits im auslandseinsatz waren. besonders interessiert bin ich an denen die in Kunduz waren. mein freund muss nächsten monat auch hin und man macht sich natürlich viele gedanken und bin mir halt nicht sicher ob er einiges auch runterspielt um mir nicht noch mehr angst zu machen?

habt ihr euch danach stark verändert? zum positiven? negativen? nachdenklicher geworden? gefühle verändert? gar psychische probleme? wie sieht es mit dem telefonieren und dem internet da aus, zwecks kontakaufnahme und kontakt halten? wie ist es von der gefahr her? ständige bombadierungen? gefechte? sicherheit der soldaten?

ich bin dankbar für eure erfahrungen und ratschläge. bitte keine dummen antworten, ich finde das ist ein ernstes thema