zaterdag 23 juli 2011

Plaatsvervangend gouverneur Hamdullah Danishi van Kunduz overleeft bermbomaanslag

Hamdullah Danishi, de ondergouverneur van de Noord-Afghaanse provincie Kunduz, heeft vrijdag een aanslag met een bermbom overleefd. Drie van zijn bodyguards raakten gewond.

Dat meldt het Chinese persbureau Xinhua. Danishi vertelde aan Xinhua: “Een mijn die geplant was op een weg die naar de provinciehoofdstad Kunduz leidt raakte mijn voertuig. Drie van mijn bewakers raakten deze ochtend gewond.”

“Ik ontsnapte ongedeerd en gelukkig ben ik veilig en ongedeerd,” zo vertelde Danishi.

Hij schreef de aanval toe aan “de vijanden van vrede”, een term die volgens Xinhua is bedoeld om de Taliban mee aan te duiden.

De lente en de zomer staan in Afghanistan bekend als de “seizoenen waarin wordt gevochten” in Afghanistan. De strijdende partijen proberen daarin hun posities te consolideren voordat de winter invalt.

Afghanistan beleeft de dodelijkste periode sinds het bewind van de Taliban eind 2001 werd afgezet. Het afgelopen jaar vallen opstandelingen ook steeds vaker hoge overheidsfunctionarissen aan.